Keuzemenu 
gezonde eet- en leefstijl 

Tips voor ouders

Kindervoedings-Party

Dilemma's bespreken over kindervoeding. Gezellig én leerzaam. Nodig een groep van minimaal 10 en maximaal 20 ouders uit en dan nemen we samen plaats rond jouw keukentafel. De mooiste gesprekken ontstaan dan. Je bent beslist geïnspireerd na 1,5-2 uur. Bel gerust voor een afspraak.


Groente snoepen

Tijdens het eten koken kun je voor je kind(eren) alvast wat rauwe groenten klaarzetten. Varieer in groente en neem verschillende kleuren. Rauwe groenten vallen veel beter in de smaak bij kinderen dan gekookte. Snijd groente in reepjes en zet ze bijvoorbeeld in leuke potjes. Dat ziet er leuk aantrekkelijk uit en motiveert de kinderen om te eten.

Snackgroente kan je ook klaar zetten voor het moment dat de kinderen uit school komen. Een lekkere frisse snack.


ovenschotel Zoete aardappel & Chinese kool (glutenvrij): 

 https://www.instagram.com/p/BVuwQpxBT8t/?taken-by=keuzemenu_junior

Groenten zijn top

Van groenten eet je echt nooit te veel. Ze bevatten nauwelijks calorieën en zitten wel vol met voedingsstoffen als vitamines, mineralen en vezels. Echt het tegenovergestelde van de lege calorieën dus. Eet groenten bij de lunch, het avondeten en tussendoor. Als bij het avondeten de helft van je bord gevuld is met groenten, dan ben je goed bezig!

Je weet het: 

goed voorbeeld doet goed volgen ;-)

Geef water mee naar school                 

Pakjes drinken mee naar school of een beker met zoete drank. Kinderen krijgen gemiddeld door deze zoete drankjes ruim 6 kilo suiker per jaar binnen! Verandering daarin zou enorm bijdragen aan een gezond gewicht voor junioren. Het is misschien even wennen, maar kinderen vinden water drinken prima.

Gewoon uit de kraan Wist je dat Nederland behoort tot de top van de wereld op het gebied van kraanwaterkwaliteit? Voordat kraanwater uit de kraan stroomt is het gezuiverd met de modernste technieken. Kraanwater bevat mineralen die ons lichaam nodig heeft en is de goedkoopste dorstlesser. En het mooiste: het is overal beschikbaar!

Concentratie          Minder zoet in je lijf betekent ook dat je concentratie verbetert én langer wordt. Nog een goede reden!

 

Wist je dat kinderen soms wel tien tot vijftien keer iets moeten proeven voor ze de smaak gaan waarderen?

Worstel jij met lastige eters aan tafel?

Heel vaak is het zo dat een groot deel van het probleem helemaal niet in het feit zit dat kinderen 'lastig' zijn, maar dat je het moet zoeken bij andere oorzaak. Die oorzaak kan van alles zijn en is soms lastig te vinden. 

Zo kan het te maken hebben met iets heel praktisch en/of lichamelijks:

*Teveel tussendoortjes waardoor er geen trek is.

*Te laat aan tafel

*Smaken die nog niet eigen zijn gemaakt of het nog niet gewend zijn aan een minder zoete smaak. 

*Maar het kan ook juist iets psychologisch of emotioneels zijn: kopieer gedrag bijvoorbeeld of het vragen van (negatieve) aandacht.

Samen koken verbindt én ontspant!

Hoe dan ook, één ding werkt bijna altijd...

Betrek je kinderen bij het kiezen, kopen en koken! Heus, probeer het uit! 

Samen koken verbindt en ontspant. Het zorgt voor hele andere en leuke gesprekken, waardoor er een positieve associatie met eten ontstaat.

Door je kind mee te laten kiezen, kopen en koken, geef je ook het gevoel dat het inspraak heeft en maak je hem of haar ook mede-eigenaar van dat wat jullie gaan eten. Dát nodigt uit om het te proeven. Negen van de tien keer gaat het hierdoor ook een stuk beter naar binnen. Wat je zelf maakt, smaakt natuurlijk nog veel lekkerder!

Veel succes en smakelijk eten!

 

Ontbijt met havermout.

Havermout geeft je lang een verzadigd gevoel. Het is een goed en gezond ontbijt. Een mooi begin van de dag! Er zijn heel veel variaties mogelijk. Zeker met fruit erg lekker: banaan of peer. 

Of deze met appel:

Appeltaarthavermout 

Kook havermout met melk, een kleingesneden appel en kaneel. Voeg eventueel nog wat rozijnen toe. Mmm ... de smaak van appeltaart, maar dan gezond!


Snel ontbijt

Begin de dag met een goed ontbijt! Geef jezelf en je kinderen een gezonde kickstart.Ben je niet zo’n ochtendmens? Smeer dan de avond van te voren de volkoren boterhammen al en dek de tafel alvast. Dan hoef je de boterhammen alleen nog maar uit te delen ‘s morgens en drinken in te schenken. Of ...maak ‘overnight oats’. Overnight oats? Da's de chique naam voor je havermout een nachtje te laten wellen. Hoe? De avond van tevoren doe je ongeveer 6 eetlepels havermout (40 gr) met (amandel-)melk en wat water in een kommetje. De havermout moet net onder staan. Voeg eventueel ook een eetlepel lijnzaad toe. Laat de hele nacht afgedekt in de koelkast staan. Roer de volgende ochtend even goed door en maak af met vers fruit.